Web TVPas


Wednesday, September 9, 2009

Surat terbuka kpd YAB MB Selangor, YB Khalid dan YB Rodziah

Assalamualaikum..

Apa khabar tuan semua? harapnya semoga sihat sahaja...

Baru-baru ini kita telah digegarkan dengan satu peristiwa 'hitam' di dalam satu majlis dialog di Shah Alam. .majlis dialog yang yang diadakan atas inisiatif pihak tuan (kerajaan negeri Selangor) dengan penduduk seksyen 23 bertujuan untuk mendapatkan maklumbalas dan respon dari penduduk setempat berkaitan cadangan membina kuil di kawasaan itu.

Tetapi malang, program baik yang dirancang oleh pihak tuan itu telah di'porak perandakan' oleh segelintir hadirin yang emosional dan entah dari latar keluarga yang bagaimana..tujuan asal untuk berbincang secara harmoni diantara wakil kerajaan negeri dengan penduduk setempat telah dicemarai insiden yang tidak tergamak untuk dilihat..

Semuanya sudah sedia maklum apa yang berlaku di dalam majlis dialog tersebut..bagaimana lagak dan perangai segelintir manusia yang seolah2 tiada sifat seorang manusia..memaki hamun, tidak beradap sopan di dalam majlis rasmi, membuat kacau, terlompat-lompat sambil melepaskan sumpah seranah kepada pemimpinnya dan lain-lain..ada pula yang mengeluarkan kata-kata kesat seperti ingin merogol seorang YB wanita, tidak kurang pula terdapat kata-kata berbentuk ugutan seperti mengugut untuk membunuh YB ini jika menjejakkan kaki ke Seksyen 23, dan pelbagai lagi..

Profesonal, matang...

Penulis cukup faham apa perasaan dan rasa hati tuan ketika itu..kecewa, sedih, terkejut, malu, marah dan sebagainya. tetapi semua perasaan itu berjaya tuan sorokkan disebalik wajah tenang dan bersahaja tuan.. penulis cukup terharu dan bangga dengan tuan..

Penulis tidak tahu, apakah yang terjadi jika penulis ditempat tuan.. mungkin penulis akan bertindak seperti MB Pahang, menjerit " Go to hell" kepada mereka-mereka yang membuat kecoh sambil pengarahkan pihak keselamatan mengheret keluar mereka ini dari dewan. .Atau penulis tidak semena-mena akan mengeluarkan kata-kata, "mu nok gocoh ke, bila2 masa je, kabo je nok kat mana" kepada samseng-samseng di dalam dewan tersebut sepertimana yg diucapkan MB Terengganu suatu ketika dahulu...atau mungkin penulis akan beradu kekuatan secara fizikal dengan mereka dek kerana tidak tahan dengan tindakan provokasi ganas mereka..

Tetapi ternyata pihak tuan begitu tenang, sabar dan bersahaja berhadapan dengan adegan-adegan terancang seperti ini. .kalian telah bertindak profesional dan matang. walaupun berkuasa tidak sampai satu penggal, tp pihak tuan telah menunjukkan tahap kematangan yg begitu tinggi berbanding sesetengan pemimpin politik disebelah sana. tahniah penulis ucapkan.

Di mana pihak Polis/ FRU?

Disini, penulis juga ingin melahirkan rasa 'simpati' penulis terhadp pihak tuan, kerana sepanjang sesi majlis dialog ini, penulis tidak langsung ternampak kelibat pihak polis dan FRU untuk membantu menenangkan keadaan..kemanakah mereka disaat-saat ini? apakah pihak tuan tidak menjemput dan menggarahkan pihak keselamatan ini untuk menjaga kemananan dan keselamatan majlis tersbut termasuk diri tuan2? apakah pihak tuan mahu melepaskan peluang 'memperguna' polis untuk melindungi pihak tuan sepertimana pemimpin2 BN yg sentiasa dikawal rapi pihak polis? kenapa program kerajaan seperti ini tidak dikawal pihak polis, sedangkan program politik, contohnya Perhimpunan Agung Umno, sentiasa dikawal sebaiknya oleh pihak polis?

Atau mungkin pihak polis ini hanya bekhidmat untuk kerajaan Malaysia, bukannya kerajaan diperingkat negeri? atau pihak keselamtan ini hanya menjaga keselamatan pemimpin Umno/BN, tetapi tidak pemimpin2 PR..apa pun hakikatnya, pihak tuan telah mmbuktikan kepada dunia, bahawa pihak tuan ingin dilihat bersama dengan rakyat, bukan kelihatan 'bersama' dengan pihk keselamatan sepanjang masa..ia juga menunjukkan pihak tuan tidak mempergunakan pihak polis dan FRU sesuka hati, termasuk mengheret dan menggari peserta2 majlis tempoh hari sesuka hati..

Hikmah dan natijah yang baik..[b]

Kerana itulah, penulis begitu terharu dan bangga dengan pihak tuan..penulis yakin, isu ini akan memberi natijah yang baik bagi pihak tuan, umumnya kerajaan negeri Selangor di mata rakyat.

Mungkin penulis boleh kaitkan peristiwa ini dengan satu isu tanah runtuh di Bukit Antarabangsa suatu ketika dahulu. bagaimana kita dipertontonkan oleh media2 ampu umno/BN tentang seorang penduduk disitu melepaskan geram secara 'bertubi-tubi' tanpa belas kasihan kepada YB Azmin Ali.. beliau ditengking, dihina dan dicaci, kemudian dipertontonkan kepada khalayak ramai oleh media2 BN..pun begitu, yb Azmin Ali tetap tenang dan sabar melayani kerenah penduduk...mungkin pd perkiraan media ampu Umno/BN ini, dengan menayangkan adegan ini, rakyat akan mengkertawa dan memperlekeh YB dari pakatan kerana gagal menguruskan masalah penduduk dan sebagainya..

Tetapi mereka lupa, di sebalik kejadian ini, rakyat dan penduduk dikawsan itu termasuk dari kalangan Umno bersimpati dengan YB Azmin Ali..sudahlah turun padang meninjau masalah yg dihadapi penduduk disitu selama berhari2, kemudian terpaksa membatalkan segala atur cara lain semata2 untuk bersama penduduk disitu, tetapi ianya dibalas 'duri' dan 'racun' oleh segelintir penduduk..penulis tidak menyalahkan penduduk disitu, tetapi penulis lebih merasakan media lah yg patut dipersalahkan ketika itu...hasilnya, ramai yang memarahi dan mengutuk tindakan penduduk itu, seterusnya bersimpati dgn YB Azmin Ali..

Ini sekadar contoh yg mungkin penulis boleh kaitkan dengan apa yg berlaku pada pihak tuan..percayalah, pihak tuan sebenarnya mendapat kepercayaan dan pernghargaan dari rakyat atas isu ini..rakyat bukan sahaja bersimpati kepada pihak tuan, tetapi mengutuk sekerasnya tindakan segelintir manusia yg membuat 'onar' pada hari kejadian..semuanya tahu, siapakah dibelakang mereka-mereka yg mencetuskan kekacauan pada hari itu..

Penulis pasti, ramai yg beranggapan tindakan pihak tuan mengadakan perbincnagan dgn penduduk dan rakyat sendiri adalah suatu yg patut dipuji dan diberi pengiktirafan..Menteri Besarnya sendiri sanggup turun padang dlm majlis dialog ini, ianya semata2 utk mendengar maslah rakyat..perkara ini terlalu asing berlaku pada parti yg satu lagi..nak harapkan Menteri Besar atau Ketua Menterinya turun padang seperti ini dlm majlis dialog, jangan haraplah..semua pusat2 hiburan, disko, pusat perjudian, termasuk kuil2 dan lain2 yg bertapak di dalam negara ini adalah hasil drpd pemerintahan kerajaan lalu, tapi mereka langsung tidak terfikir untuk mengadakan perbincnagan/ dialog dengan penduduk seperti yg dilakukan oleh pihak tuan...kerana itulah, pujian dan perghargaan patut dilabuhkan kepada pihak tuan..

Terbawa-bawa ajaran parti..

Mungkin mereka (yg membuat kecoh tempoh hari) tidak sedar, ini adalah program di peringkat kerajaan negeri, program rasmi antara kerajaan dan rakyat..ia bukanlah program kumpulan parti-parti politik atau mesyuarat diperingkat pelajar-pelajar sekolah rendah..atau mungkin mereka masih terbawa-bawa perangai dan sikap mereka ketika bermesyuarat sesama ahli dan penyokong mereka..bagaiman kita lihat suatu ketika dahulu, adegan kerusi terbang, kayu golf melayang, bertumbuk, sumpah seranah sesama sendiri dan lain2 sehingga terpaksa digerakkan polis dan FRU untuk mengawal program atau mesyuarat mereka..jadi, mungkin kerana inilah mereka terbawa2 perangai dan sikap buruk mereka ke dalam majlis orang....

Akhir kalam, penulis mengharapkan pihak tuan tabah dan cekal menghadapi ujian ini..janganlah ada di fikiran tuan untuk mengalah dan putus asa terhadap apa yang berlaku..rakyat tetap dibelakang kalian..yakin dan percayalah, peristiwa ini akan membuahkan natijah dan hikmah yang buat buat pihak tuan, termasuk kerajaan negeri pimpinan tuan..semoga Allah merhamati kita...wallahua'lam..

Yang ikhlas,
pria malaya

http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/09/surat-terbuka-buat-tan-sri-abdul-khalid.html

No comments:


Sila Klik

Pages