Web TVPas


Wednesday, December 2, 2009

BTN oh BTN...

Anggota kabinet dari Umno hari ini mempamerkan keretakan dan percanggahan sesama diri dalam menangani isu kursus BTN.

Sehari selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Aziz tampil mendedahkan bahawa kursus berkenaan akan dirombak atas arahan Perdana Menteri, Timbalan Menteri JPM Ahmad Maslan cuba memberi gambaran sebaliknya.

Beliau menafikan kurikulum BTN akan dirombak, sebaliknya cuma akan melalui proses “penambahbaikan’ minimum.

”Kita tambah baiklah... dalam ceramah kita tambah sebut 1Malaysia, lagu kita tambah,” kata timbalan menteri yangg bertanggungjawab atas BTN.

Ahmad Maslan bagaimanapun enggan mengulas lanjut, sekadar berkata beliau yakin Nazri tidak menyampaikan mesej tepat mengenai kursus BTN.

“Saya tidak yakin dia kata begitu, saya rasa dia maksudkan, (kursus BTN) harus diperbaiki,” tambah beliau.

Nazri semalam berkata Najib mengarahkan kursus BTN dirombak untuk memastikan ia tidak menggugat perpaduan kaum dan selaras dengan konsep 1Malaysia yang dibawanya.

Beliau memberi arahan itu meskipun timbalannya Muhyiddin Yassin mendakwa kursus BTN sudahpun disesuaikan dengan konsep 1 Malaysia dan tidak perlu diolah.

Najib memberi arahan itu selepas Selangor dan Pulau Pinang mengharamkan pegawai kerajaan negeri dan pelajar universiti menyertai kursus BTN.

Ini kerana kurikulum BTN didapati menjurus kepada memupuk sentimen perkauman di samping menggembleng sokongan untuk Umno-Barisan Nasional.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata larangan itu bertujuan melindungi pelajar dan pegawai kerajaan daripada dakyah politik yang boleh memecah-belahkan rakyat.

Sementara itu, Kerajaan negeri Selangor menyambut baik keputusan Kabinet untuk merombak semula sukatan program Biro Tata Negara (BTN) yang menjadi kontroversi akhir-akhir ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata usaha kerajaan negeri mendedahkan mengenai intipati kursus berkenaan akhirnya membuka mata Kabinet.

"Sama ada pihak kerajaan persekutuan bersetuju atau tidak impact(kesan) hasil daripada keputusan Kerajaan Negeri Selangor telah membuka beberapa perbahasan bagaimana cara pengajaran nasionalisme dan patrotisme dapat dilakukan," katanya.

Tan Sri Khalid berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Kualiti 2009 di Shah Alam pagi tadi.

Jelas Tan Sri Khalid, keputusan ini adalah yang terbaik setelah BTN dilihat menyebarkan sentiment perkauman dan menyuntik kepentingan politik Barisan Nasional semata-mata.

Beliau turut mencadangkan penglibatan semua pihak dalam merangka silibus dan modul kursus itu supaya tidak dilihat menyebelahi mana-mana pihak.

"Saya rasa ada baiknya kira mengadakan perbincangan antara pelbagai pihak termasuk badan-badan politik, badan bukan kerajaan(NGO) dan juga pihak-pihak akademik supaya kita mencari lagi satu usaha supaya modul-modul yang kita lakukan itu mengambil kira keinginan kita untuk menjadikan negara malaysia ini negara yang berbilang kaum dan dapat menyatukan negara ini," katanya.

Menurut Tan Sri Khalid, melalui pendekatan yang dicadangkan ia membolehkan semua pihak memantau serta memberi cadangan mengenai unsur yang akan diterapkan dalam modul kursus tersebut untuk mewujudkan kesepaduan di kalangan masyarakat.

"Jadi ini kita akan cadangkan kalau tak ada dipersekutuan kita boleh lakukan dinegeri," katanya. -TVS

No comments:


Sila Klik

Pages