Web TVPas


Saturday, November 28, 2009

PAS Menyokong Selangor melarang program BTN

PAS menyokong tindakan Kerajaan Selangor yang telah mengambil keputusan melarang kakitangan awam dan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) milik negeri ini daripada mengikuti kursus Biro Tata Negara (BTN) berkuat kuasa serta merta. Ini adalah kuputusan yang bijak. Kursus Biro Tata Negara yang dijalankan selama ini memang tidak mendatangkan faedah dan membazir wang rakyat sahaja.


Biro Tata Negara yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri hanya berperanan untuk indoktrinasi kepada peserta untuk benci kepada parti pembangkang dan menyokong umno/bn sahaja. Modul yang diselit ialah kononnya negara sedang mengalami ancaman perkauman. Kuasa Melayu semakin terhakis. Ini adalah modal lapuk yang dihidangkan kepada para peserta.
Pas juga kesal apabila pensyarah yang hendak mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran MA dan Phd perlu lulus kursus Biro Tata Negera. Mereka yang tidak sealiran tidak akan mendapat biasiswa walaupun akademik mereka cemeralang inilah yang pernah dialami oleh Saudara Ramadhan Fitri Alias bekas Presiden Mahasiswa Universiti Malaya walaupun beliau mendapat kelas pertama dan sijil dekan setiap semester. Tetapi apabila kursus Biro Tata Negara beliau gagal, kerana tidak memenuhi cita rasa golongan primitif maka beliau tidak layak mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran yang lebih tinggi.



Hj Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat.
27.11.2009

PASTPJP - sebenarnya sy dah dua kali menyertai program BTN. Kali pertama pada tahun 1995. Pada waktu itu BTN masih lagi di bawah kawalan DS Anwar Ibrahim. Modul yang digunakan adalah mengikut acuan ABIM. Ini kerana kebanyakan fasilitator adalah org kuat ABIM pada masa itu. Programnya sy rasa more islamic dan memberi kebebasan kepada kumpulan kami untuk mengemukakan idea ttg hukum hudud dan negara Islam. Apatah lagi fasilitator tidak pun mengutuk atau membangkang kami.
Program BTN kali kedua sy hadiri pada tahun 2003. Pada waktu ini segala modul dan program telah berubah. Fasi telah bertindak dgn 'bijak' utk mencungkil segala rahsia ahli2. Sehingga beliau tahu kami ini pro mana. Sy pada sesi tersebut teruk dihentam oleh fasi yang berasal dari Selangor itu. Fasi tersebut menceritakan kebaikan 'Hj Rahim Nor' dan betapa jahatnya NAwar IBrahim. Fasi tersebut menceritakn bhw dulunya amat menyokong DSAI tetapi skrg sudah tidak menyokong selepas mengethui rahsia tersebut. Apabila kami yg beberapa org pro pembangkang ini nak tahu apa rahsia. dia ckp nanti akan diceritakan. Kami tunggu sehingga tamat kursus nak tahu ttg rahsia tersebut ttp tiapa apa rahsia yg nak diceritakn sebaliknya omonga kosong berbaur hasutan dan ugutan terhadap para perserta. Itulah sedikit-sebayak pengalaman sy terhadap BTN. OLeh itu molek benar jika kerajaan Selangor dan kerajaan pakatan lain mengambil langkah yang serupa.

No comments:


Sila Klik

Pages