Web TVPas


Friday, April 16, 2010

Berita terkini dari Hulu Selangor

Saya telah menghubungi beberapa rakan yang aktif berkempen di Hulu Selangor sekarang ini. Antara yang saya dapat sedikit-sebanyak maklumat adalah:
1.0 Secara umumnya, kita masih terkebelakang dari BN tapi tak berapa jauh. Dalam 4-5% sahaja. Namun, kalau kita kerja keras, kita mampu mengatasi defisit ini.
2.0 Sambutan pengundi Melayu terhadap kempen Pakatan Rakyat agak baik. Tiada kedengaran pengempen Pakatan Rakyat atau PAS (kerana PAS menjaga kawasan Melayu) dihalau atau diusir dari kampung.
3.0 Ceramah-ceramah dapat diadakan di tengah-tengah perkampungan Melayu yang totok UMNO. Ini satu perkara yang amat luar biasa sekali. Dahulunya, nama kata nak buat ceramah pun tak boleh kerana tiada tuan rumah yang berani menjadi tuan rumah.
4.0 Untungnya ramai penyokong-penyokong tegar UMNO ini rupanya bukan fanatik UMNO. Mereka cuma tidak pernah mendapat maklumat dari pihak yang bukan UMNO selama ini. Maka ramai juga orang tempatan yang hadir dalam ceramah-ceramah kita.
5.0 Walaubagaimanapun, ini tidak bermakna kita selesa dikalangan pengundi MElayu. Tetap dan wajib kita berusaha keras untuk menaikkan undi Melayu kepada calon Pakatan Rakyat.
6.0 Ini kerana setelah berpuluh-puluh tahun diasak dengan propaganda UMNO, maka ia akan memakan waktu yang agak panjang untuk menghilangkan daki-daki UMNO itu dari pemikiran mereka.
7.0 Isu calon PKR tidak menjadi isu langsung. Zaid Ibrahim adalah bekas menteri kabinet serta MP UMNO. Maka, ramai orang UMNO lebih menyukai beliau berbanding calon MIC yang tidak dikenali oleh majoriti orang Melayu di Hulu Selangor. Tetapi, ini bukan jaminan yang majoriti orang Melayu akan mengundi PKR. Masih perlu usaha yang gigih dan banyak.
8.0 Isu anak tempatan pun tidak menjadi isu kerana calon MIC pun bukan anak tempatan di situ.
9.0 Calon PKR juga amat disukai oleh pengundi CIna. Sememangnya Zaid Ibrahim telah lama popular di kalangan pengundi CIna semenjak beliau dalam Barisan Nasional lagi. Adapun Kamalanathan pula tidak dikenali oleh sesiapa pun dari kalangan pengundi CIna
10.0 Pengundi India juga perlu dikhuatirkan. Ini kerana sentimen calon bangsa India akan dimainkan oleh MIC sehingga hari mengundi nanti. Pada 2008 pun, undi India masih majoriti pergi ke Barisan Nasional dan Palanieval. Dalam pilihanraya kecil ini saya jangka tiada penambahan undi India kepada Pakatan Rakyat. Kalau dapat sebanyak 2008 pun dah kira baik.
11.0 Ezam Soros akan turun ke Hulu Selangor dan akan meminta maaf kepada semua orang kerana mempertahankan Anwar dalam isu liwat. Beliau seterusnya dijangka akan menuduh Anwar meliwat Azizan dan Sukma Darmawan. Beliau akan kata beliau sebenarnya tahu hakikat perangai Anwar yang suka jantan tapi sengaja berbohong kerana mempertahankan bos beliau.
12.0 Jentera UMNO dan BN nampaknya baru nak mula gerak. Manakala, jentera PKR dan PR dah lama bergerak. Tapi, BN ada media dan surat khabar, maka walaupun jentera mereka slow, mereka masih berkempen melalui media perdana.
13.0 UMNO nampaknya masih bersedih kerana calon UMNO tidak bertanding. Namun, kita bukan boleh percaya diorang ni. Nanti bila dah kena hulor, semangat diorang tu datang semula la.
14.0 Apa pun, pilihanraya ni akan menampakkan keputusan yang amat rapat. Jadi, tiada masa untuk berehat dan bersantai. Apa yang kita boleh sumbangkan kita wajib sumbangkan. Masa, tenaga, kederat malahan kalau mampu sedekah pensel sebatang pun takpa.
15.0 Bekas wakil2 PKR yang telah melompat akan turun berkempen. Tapi, rasanya mereka dah takda kredibiliti untuk dipercayai. Kalau Zul Nordin turun, pastikan kita ramai-ramai baling dia dengan batu.
16.0 Minta kita semua berdoa semoga Allah SWT memberi kita kemenangan di Hulu Selangor. Amiinnn
Tulang Besi

No comments:


Sila Klik

Pages