Web TVPas


Monday, April 26, 2010

Kekalahan di Hulu Selangor : Satu Analisis Pastpjp

Sememangnya kekalahan adalah sesuatu yang memeritkan. Namun begitu anggaplah ia sebagai satu pengajaran dan peringatan agar jangan leka dan lalai dengan kemenangan yang telah dikecapi. Dalam hal ini pastpjp telah menjangkakan kekalahan dipihak PR atas beberapa faktor:

1. Isu hindraf

Kekalahan besar BN dlm pilihanrya 2008 adalah disebabkan kemarahan masy India atas penahanan beberapa aktivis hindraf di bawah ISA. Demi mendapatkan kembali sokongan masy India, Najib telah membebaskan mereka dan memberi layanan yg baik terhadap mereka. Keadaan ini berjaya mengembalikan sokongan masy India terhadap BN. Jadi, mereka sudah tiada isu yang perlu dipendamkan untuk memusuhi kerajaan BN.

2. Isu 3 ADUN

Seperti yg sedia maklum ketiga-tiga ADUN dlm P094 adalah dikuasai oleh BN dgn majoriti yg cukup selesa iaitu lebih 6000 undi. Atas alasan itulah Muhyidin menjangkakan kemenangan adalah sekitar jumlah tersebut. Kemenangan PKR dlm pilihanraya yg lalu adalah protes rakyat Hulu Selangor ke atas Palanivel. Ini kerana lebih 1400 undi yg rosak. Itu adalah jumlah yg cukup besar. Namun sekarang undi itu sudah kembali ke pangkuan mereka.

3. Isu PKR

Isu ini adalah cukup getir dan perit untuk diatasi oleh PKR. Dgn lompatan oleh Zahrain, MP Nibong Tebal, Kulim Bdr Bharu serta yg paling terkesan ialah Dr Halili Rahmat selaku anak jati Hulu Selangor telah menghakis kepercayaan rakyat Hulu Selangor terhadap kepimpinan DSAI. Keadaan ini mencalarkan maruah serta integriti PKR selaku parti tunjang di Selangor. Ditambah dgn asakan yg cukup hebat oleh Najib selaku Pengerusi UMNO di Selangor.

4. Isu Calon

Pembunuhan karakter yg keterlaluan oleh BN melalui kempen mereka telah mencalarkan imej Zaid selaku calon PKR. Ini telah menjadikan pengundi2 melayu di kwsn FELDA tidak memberikan undi yg cukup baik kepada Zaid. Apatah lagi paparan peribadi Zaid sebelum ini telah membuatkan org2 melayu FELDA tidak mengundi beliau (sdgkn pemimpin UMNO yg masih bergelumang dgn najis arak mereka tak sedar)


5. Isu Rasuah Pilihanraya

Kesungguhan Najib begitu ketara apabila berjaya 'mengebom' penduduk Hulu Selangor dgn habuan wang yang cukup besar di saat2 akhir. Ditambah dgn bantuan mahathir (lidah bercabang) itu telah mengembalikan nostalgia org2 lama terhadap UMNO. Fenomena ini berulang dgn apa yg mereka lakukan ke atas penduduk Manik Urai. Bygkan drp 1400 undi majoriti dlm PRU 2008 telah menyusut kepada hanya '56' undi shj dalam PRK 2009. Sdgkan kawsn itu telah dperintah sejak 20 tahun yg lalu oleh PAS...jadi tak hairanlah dgn apa yg telah berlaku di Hulu Selangor.

6. Isu SPR

Badan yg dianggap tidak 'menyebelahi' mana2 pihak ini adalah juga faktor penyumbang kepada kekalahan PKR. Melalui pemindahan 14000 pengundi ke kwsn lain telah memberikan ruang yg cukup luas kpd UMNO untuk mengekalkan undi mereka dlm PRK ini. Ini dapat dilihat melalui usaha2 yg cukup terancang dlm memastikan kemenangan kepada BN.


Namun begitu, kalau ditinjau undi yg diperoleh PR tidaklah semakin kecil tetapi semakin bertambah...

2008(23,177) - Zainal Abidin Ahmad
2010(23,272) - Zaid
Bertambah 95 undi

Jadi bukanlah rakyat tidak menyokong PR tetapi pertambahan undi tidaklah sebanyak undi BN. Apatah lagi undi rosak pun sudah 731 berbanding tahun 2008 adalah 1461 undi

Apa-apa pun pastpjp berharap agar PR bekerja dengan lebih keras lagi untuk memenangi hati rakyat..mungkin apa yg dilakukan selama ini masih belum mencapai apa yg dinginkan oleh pengundi.

sekian...

No comments:


Sila Klik

Pages