Web TVPas


Thursday, May 7, 2009

Latest..

Dari Aniletto
10:21
Pandemonium breaks out in the Dewan(Kekecohan berlaku didewan).
10:21
Zambry has put up a proposal to remove the Speaker, and the BN Aduns are taking a vote.(Zambry mencadangkan agar Speaker dipecat dan adun BN mula mengundi)
10:22
But the Speaker is rejecting the motion saying that those who have put up the motion had been ordered to leave the Dewan.(Tetapi Speaker menolak dan jika bercakap ttg itu lagi akan diarahkan keluar dewan)
10:22
The Speaker has raised his voice. (Speaker mula meninggikan suara...Dia menjerit kepoada 10 ADUN Bn itu agar KELUAR)


Dari CINA ISLAM
Penasihat Undang-undang diarahkan keluar.Ketetapan Speaker semasa masuk ke Dewan sebelum dewan bersidang ialah:
1. Minta orang yang tidak dijemput keluar dewan. Saya ada senarai di sini.
2. Tempat duduk ikut sebelum ini.
3. Saya tidak mahu 7 digantung berada dalam dewan sebab mereka digantung oleh jawatankuasa hak dan kebebasan, bukannya saya. kalau tidak keluar saya tidak mahu mulakan mesyuarat.
4.3 orang yang meletak jawatan juga diarah keluar.
5. Saya mahu kesemua yang tersebut termasuk penasihat Undang-undang keluar dewan.
6. Saya tidak masuk siapa-siapa bercakap sebelum mereka keluar dewan. Saya buat keputusan dengan jawtaankuasa yang dilantik oleh dewan ini.

Mereka yang dihalau speaker belum keluar dewan, YB Tajol Rosli didapati bangun untuk mencelah tetapi tidak diizinkan oleh Speaker.

Menurut perintah Tetap 11 adalah sah dan itu hak saya, Umum Speaker.

Speaker masih mengulangi arahan supaya keluar Dewan


Keadaan tegang dalam Dewan, suasana sangat kecoh, semua ADUN bangun. Sebentar tadi ADUN BN cuba mengemukakan usul Pecat SPeaker namun diumumkan oleh Speaker, Usul itu ditolak.

Sebentar tadi, Abdullah Antong Setiausaha Dewan yang digantung, dikerumuni oleh ADUN PR.Speaker juga mohon SUK tidak mencampuri urusan Speaker dalam Dewan.

10 orang masih belum keluar, Speaker mengatakan berulang kali Sidang tidak dimulai selagi 10 orang terbabit tidak keluar.

No comments:


Sila Klik

Pages