Web TVPas


Wednesday, April 1, 2009

Hujah Ezam yg dangkal...

Saya terbaca satu berita yang menyatakan Raja Sesumpah Ezam di dalam suatu ceramahnya baru-baru ini mennyatakan DS Anwar dahulunya mengiktiraf kecerdikan Najib, Mahyudin dan beberapa orang lagi pemimpin Umno sekarang. Tambah Ezam, mereka-mereka yang terpilih di dalam jawatan tertinggi parti Umno baru-baru ini adalah pasukan yang dahulunya ingin dibentuk oleh DS Anwar. Maka, Raja Sesumpah bertanya apa lagi yang DS Anwar mahukan?



Hujah saya, jika itu dijadikan hujah yang pada Raja Sesumpah suatu hujah yang cerdik, maka saya ingin berkata bahawa DS Anwar juga pernah menganggap Ezam dahulunya adalah pejuang rakyat dan berani.



Tetapi, apakah releven kini untuk DS Anwar menganggap Ezam seorang yang berani berjuang? Begitulah juga anggapan DS Anwar terhadap Najib sekarang. Najib kini terlalu banyak diselimuti oleh berbagai isu yang tidak mampu beliau atasi atau sekurang-kurangnya beliau berani ke depan untuk membersihkan namanya. Isu kapal selam, isu jet Sukhoi, Altantuya dan berbagai isu lagi sehingga kepada isu kehilangan Balasundram dan peralihan kuasa yang jijik di Perak. Apakah DS Anwar sanggup menyokong Najib dalam keadaan sedemikian rupa? Ezam sendiri pun pernah banyak kali dalam siri ceramahnya memuji dan memuja DS Anwar sebagai seorang pemimpin dan wira bangsa yang tiada tolok bandingnya. Apakah Ezam kini masih dengan puji-pujian sedemikian rupa terhadap DS Anwar ?


Ezam melalut lagi dalam ceramahnya menyatakan DS Anwar sebenarnya ingin memperalatkan kaum Cina dan India demi mendapatkan undi. Hujah saya, sebutkan di mana ruginya orang Melayu dan Islam apabila DS Anwar berbaik dengan kaum lain ? Manakah orang Melayu atau orang Islam yang teraniaya semenjak DS Anwar menjalinkan hubungan baik dengan kaum Cina, India, Dusun dan Kadazan ini ? Tetapi, Umno bukan sahaja kaum Melayu teraniaya, bahkan kaum Cina dan India di dalam MCA dan MIC sendiri pun mulai tawar hati dengan Umno. Jadi, hujah Ezam longgar dan menampakkan beliau tidak lagi cerdik seperti dahulunya. Selagi perlembagaan negara terpelihara dan disanjung oleh PKR, maka hujah Ezam untuk memfitnah DS Anwar membelakangi kaum Melayu dan Islam pasti gagal dan ditertawakan orang.


Meneruskan kempennya, Raja Sesumpah ini menyatakan bahawa beliau keluar dari PKR adalah kerana PKR tidak lagi bertunjangkan kaum Melayu. Ini sedikit pelik bagi saya, kerana kita melihat secara langsung di kaca TV ketika Ezam `mengangkat kalimah' memasuki Umno sebagai ahli seumur hidup di hadapan Pak Lah, beliau berkata beliau keluar PKR adalah kerana yakin dengan kepimpinan Pak Lah yang komited membenteras rasuah iaitu salah satu agenda perjuangannya selama ini di dalam Gerak. Kini kita lihat apabila Pak Lah semakin terpinggir dan Najib bakal menjadi PM, Ezam mula berubah rentak dan bercakap seolah-olah Najib pula yang terbaik lantas `menjual' nama DS Anwar kononnya DS Anwar juga suka pada Najib. Tidak malukah Ezam berkata demikian ? Apakah beliau lupa rakyat tidak pernah lupa apa yang beliau ucapkan sebelum ini ? Tidakkah Ezam ingat bahawa beliau pernah memburukkan Najib sehingga pasu bunga besar di rumah Najib pun beliau jadikan bahan ceramahnya dahulu?


Hujah Ezam selanjutnya adalah menyatakan DS Anwar takut kepada Najib kerana DS Anwar tahu Najib adalah pemimpin yang cerdik dan DS Anwar takut Najib jadi PM. Hujah ini tidak pelik tetapi melucukan kita. Seluruh rakyat telah melihat betapa setiap kali DS Anwar berada di dalam Parlimen untuk berbahas dan berhujah, Najib akan keluar dewan. Entah beberapa kali DS Anwar ingin berhujah dengan Najib di Parlimen tetapi Najib seolah-olah ingin melarikan diri. DS Anwar pernah mencabar Pak Lah dan Najib, bahkan kedua-duanya untuk berdebat dengan beliau dalam isu minyak atau apa jua isu berkaitan ekonomi negara,tetapi kemanakah mereka terutamanya Najib yang Ezam percaya seorang pemimpin yang cerdik itu? Jadi, siapa yang takut siapa sekarang ? Tidak masuk akal DS Anwar takut akan `kecerdikan; Najib, kerana orang yang cerdik tidak akan takut berdepan dengan sesiapa pun apatah lagi jika merasakan dirinya tidak bersalah. Di sini jelas, gaya dan teknik mengampu Ezam terlebih-lebi
h umpama `jeck' kereta sehingga terbalik kereta dibuatnya.


Akhir sekali, Ezam ingin menonjolkan keberaniannya iaitu sanggup berdebat dengan DS Anwar. Inilah `point' terakhir Ezam untuk mengampu Najib. DS Anwar sudah pasti tidak sanggup meletakkan dirinya serendah Raja Sesumpah yang ingin mencari makan itu. Ezam tiada kedudukan apa-apa di dalam Umno bahkan bukan Ketua Cawangan sekali pun, masakan kita sanggup membuang masa melihat Raja Sesumpah yang tidak tentu kedudukan ini mengganggu tugas dan misi yang lebih penting DS Anwar. DS Anwar tidak perlu ambil hati dengan apa yang Ezam perkatakan, kerana semua rakyat faham betapa bukan mudah untuk `mencari makan' di dalam Umno kecuali kita sanggup menebalkan muka dan merendahkan moral kita. Dan Ezam telah lakukan semuanya ini untuk Umno, maka biarkan sahaja kerana Raja Sesumpah ini pastinya tidak akan berhenti memburuk-burukkan DS Anwar selagi ada bumi dan matahari. Semoga Ezam tidak memaksa DS Anwar pemimpin kami untuk mengiktiraf kamu kerana kamu sememangnya tidak layak kami
iktiraf kecuali kamu boleh minta iktiraf dari Umno sahaja.


Kesemua hujah Ezam di dalam ceramahnya ternyata tiada nilainya langsung sepertimana nilai sehelai kertas usang bertulis tangan oleh DS Anwar kepada Mahathir yang dijaja oleh Ezam sewaktu Pilihanraya Kecil Parlimen K. Terengganu baru-baru ini. Memadailah saya insan yang dhaif lagi hina menjawab hujah Ezam kerana saya dan Ezam kini setaraf.



WFAUZDIN NS

No comments:


Sila Klik

Pages