Web TVPas


Thursday, April 30, 2009

One Malaysia sekadar kosmetik..Anwar Ibrahim

PETALING JAYA: Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi tulisan terbaru blognya menyifatkan konsep 1Malaysia yang dibawa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Najib Tun Razak sebagai "sekadar kosmetik" semata-mata.

"Setelah didapati dukungan Cina dan India terhadap Umno-BN merosot parah, maka dikumandangkan semula slogan satu Malaysia," kata beliau.

Malah, Anwar juga mendakwa konsep 1Malaysia juga mirip Malaysian Malaysia yang dituntut oleh DAP sekian lama tetapi diserang oleh Umno sebagai perkauman Cina.

"Akhirnya pimpinan Umno sekonyong-konyong melutut kapada tuntutan perkauman," katanya.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu seterusnya menulis bahawa jika ditinjau secara mendalam, apa yang diamalkan adalah sekadar kosmetik yang menggantikan bedak sejuk dan celak.

Selain itu, Anwar juga menyentuh dasar pembaharuan Najib, antaranya liberalisasi yang diumumkan minggu lalu dan baru-baru ini.

"Kelonggaran dan liberalisasi adalah untuk menawan hati pengusaha kaya Cina asalkan tidak menjejaskan kepentingan projek, kontrak dan habuan kroni mereka," katanya lagi.

Selain itu, beliau menambah, ia berbeza dengan gagasan Pakatan merangka Agenda Ekonomi Malaysia yang menjurus kapada kepentingan rakyat terbanyak, termasuk kaum majoriti Melayu-Bumiputera terpinggir dan miskin atau Cina dan India.

"Dan isu lebih mendesak dari sudut prosedur tender, ketelusan, mengelak amalan boros, rasuah dan pembaziran tidak ditangani," katanya lagi.

Sambil mempersoalkan pengamalan konsep 1Malaysia, kata Anwar, mesej perkauman dan asabiyah sempit terus disampaikan dalam kursus-kursus anjuran Biro Tatanegara.

"Di media umum dibicara perpaduan satu Malaysia. Tetapi dalam kursus diracuni fahaman Melayu terjerat akibat gelojoh Cina dan muslihat serta khianat Anwar Ibrahim dan Tuan Guru Nik Aziz (Menteri Besar Kelantan). Bukankah munafik namanya?" katanya lagi.

No comments:


Sila Klik

Pages