Web TVPas


Saturday, April 4, 2009

Mahathir oh mahathir...

PERWAKILAN Perhimpunan Agung Umno, kononnya terharu apabila pemimpin-pemimpin Umno berhimpun di pentas Dewan Merdeka PWTC, meraikan tamatnya perseteruan antara dua bekas Presiden Umno, seorang yang lama dengan seorang lagi yang baru sahaja 'dibekaskan'.

Ianya seumpama suatu kemenangan besar kepada Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak selaku Presiden Umno yang baru, seolah-olahnya beliau berjaya memupuk rasa persahabatan kepada dua pemimpin besar Umno' yang hebat berseteru sekian lama.

Hebatnya perasaan Najib dan para perwakilan Umno, ditunjukkan media arus perdana besar-besaran, buat tatapan rakyat, supaya rakyat turut berkongsi sama dan menunjukkan bahawa Umno kini sudah kembali kukuh (consolidate) selepas berpecah sekian lama.

Usaha-usaha Umno untuk menyatupadukan barisan, bak kata Najib yang mahu kan 'saf' yang padu, merupakan suatu usaha murni bagi sebuah organisasi yang teruk berpecah akibat pelbagai faktor dalaman.

Bagi Umno, perseteruan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, sudah sampai ke tahap kritikal, yang sedikit sebanyak telah mencalarkan imej parti itu di mata rakyat.

Mahathir yang memimpin Umno lebih 22 tahun, mengisytiharkan diri keluar daripada parti itu, selepas pelbagai nasihat, teguran dan kritikan beliau sejak tahun 2005 tidak dipedulikan pengganti beliau.

Justeru, dengan pengumuman Mahathir untuk kembali kepangkuan Umno, menyebabkan perwakilan Umno di Dewan Merdeka bersorak kegembiraan.

Selama hampir lima tahun Mahathir begitu jauh dan berkecil hati dengan Umno dan pemimpin-pemimpinnya yang tidak menghormati beliau kerana takut kepada Abdullah.

Mahathir sebelum ini, cukup marah kerana Abdullah banyak membatalkan atau mengagalkan projek-projek yang diusahakannya, termasuk Jambatan Kedua, Landasan Berkembar, Proton dan banyak lagi.

Beliau cukup tersinggung apabila ahli-ahli Umno menganggap kemenangan besar Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum 2004 lalu di bawah kepimpinan Abdullah, dianggap sebagai satu rekod yang lebih baik daripadanya (termasuk kejayaan BN merampas Terengganu dan hampir menumbangkan PAS di Kelantan).

Mahathir juga berterus terang mengecam hebat menantu Abdullah, Khairy Jamaluddin dan kroni-kroninya yang menguasai Tingkat 4 JPM serta akhbar NST, yang disifatkannya anasir-anasir yang merosakkan Umno dan negara.

Beliau juga cukup marah dengan ahli-ahli dan pemimpin Umno yang disifatkannya sebagai penakut terhadap kuasa dan pengaruh Abdullah dan Khairy, sehingga sanggup merasuah perwakilan Umno Bahagian Kubang Pasu untuk menghalangnya menjadi perwakilan.

Malah, secara terbuka dalam blognya Mahathir terus menerus menyerang Abdullah dan Umno dengan melemparkan pelbagai kritikan dan kecaman.

Bagaimanapun, hasil pertemuan di atas pentas Umno, Sabtu lepas, kedua-dua musuh yang berseteru itu dianggap sudah mula mahu berdamai.

Mereka bersalam-salaman dan berpelukan sehingga menyebabkan badut-badut yang berada dalam perhimpunan bersorak sehingga gegak gempita Dewan Merdeka.

Namun, lakonan di pentas Umno jelas tidak menjadi. Hanya dua hari selepas berpelukan dengan Abdullah, Mahathir terus menyerang Abdullah dan mengulangi kenyataannya dalam temuramah BBC bahawa beliau tersilap melantik Abdullah menjadi penggantinya.

Dalam temuramah itu juga Mahathir menyerang Khairy dan kroni-kroni Abdullah, yang didakwa beliau mempunyai pengaruh yang besar dalam kerajaan.

Serangan terbaru Mahathir terhadap Abdullah, hanya dua hari selepas berpelukan menyebabkan lebih 2000 perwakilan yang menghadiri perhimpunan Umno tergamam.

Perasaan keterharuan perwakilan Umno sudah menjadi tidak keruan. Jelas kepada rakyat bahawa gelagat pemimpin-pemimpin Umno yang berpelukan di Dewan Merdeka, hanyalah omong-omong kosong dan lakonan untuk mengaburi mata rakyat semata-mata.

Bagi Mahathir sendiri, beliau tidak mampu menyembunyikan kepura-puraan, motifnya adalah jelas, kemasukannya ke dalam Umno bukan lagi untuk menyerahkan 'tengkuknya untuk disembelih' oleh Abdullah dan kroni.

Mahatir mahu revenge terhadap Abdullah. Dia mahu memperbetulkan kesilapan Abdullah dengan menebus kembali kesilapannya melantik Abdullah. Dia juga mahu menghapuskan saki baki legasi Abdullah.

Abdullah kini telah pergi, yang tinggal hanya Khairy. Sebagai bapa Mukhriz, Mahathir sudah tentu tidak akan berdiam diri. Kemenangan Khairy menewaskan Mukhriz dilihatnya sebagai kemenangan Abdullah menewaskan Mahathir.

Awas Khairy, battle masih belum berakhir. Ianya hanya akan berakhir selepas Mahathir berjaya menghapuskan Khairy daripada Umno.

Perseteruan ini ternyata berterusan. Usaha untuk Umno consolidate sudah gagal, hanya dua hari selepas perhimpunan berakhir. Mereka memasuki Pilihan Raya Kecil Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Batang Ai bukan sebagai sebuah pasukan yang bersatu

No comments:


Sila Klik

Pages