Web TVPas

Monday, April 6, 2009

Santai Minda

Kosmok : En Vampire, boleh tak cerita sikit pasal Zaman Tanah Melayu sebelum zaman perang dulu?

En Vampire : Sebelum perang?

Kosmok : Ha ah, sebelum perang.

En Vampire : Huumm... Selepas Portugis, Belanda masuk Melaka pulak. Lepas tu ape kampeni ntah aku lupe. India timur ke barat ke tengah ke... Ntah... Aku tak ingat la. Tapi ada kampeni-kampeni la. Dengan adanya kampeni-kampeni ni le pengaruh eropah mula masuk ke sini.

Masa tu jugak aku kenal Perancis Lite, Stamford Riffles, JWW Bitch, dan Micheal Schumaker...

Rambutan :Woit... M. Schumaker mana ada lagi masa tu... F1 pun takde...

En Vampire : Bukan yg bawak F1 la... Ni kawan aku yg tukang angkut getah guna kereta sorong kat Ladang Getah Ravi dan Kawan-Kawan Segamat Johor. Lain kali jgn menyampuk...

Then masa tu jugak la Inggeris conker Singapore. Kalau takde Inggeris, Singapore tu masih lagi bawah orang Melayu. Masih lagi bawah penguasaan Sultan. Masa tu juga la ada negeri-negeri selat... Negeri Bersekutu semua.

Masa tu juga la Inggeris bawak masuk kaum lain dari negara lain. Masa ni la zaman pecah dan perintah. Lebih kurang macam cete P Ramlee tu... "Kasiiikkkkk picccaahhhhh aaaaa!!!!"... India dier kasik kerja kat estate je. Kat kawasan mundur. Tukang toreh getah tukang wat keje bawahan. Yg bangsa Cina pulak kerja kat kawasan bijih timah. Then Cina usahakan perniagaan kecik2. KL ni orang cina la yg bukak. Saper tu namanya... Yap Ah Loy? Kan?

Aku dengar Balakong tu dapat nama asal nya sebab orang cina tak reti cakap 'Belakang' betul-betul. Biasa la pelat... "Lu mau pegi mana apek?", "Waa mahu balik lumah itu Balakong..."... Padahal dier nk cakap dier nak balik rumah kat belakang. Mines tu dulu tempat bijih timah. Ramai cina kat situ. Tapi dia org duduk kat kawasan balakong. So balik umah tu kiranya macam pergi 'belakang' la... Tu aku tak tahu le. Cuba tanya org sana. Korang percaya tak?

Masa tu org melayu masih duduk kat kampung. Suka bercucuk tanam. Dia org tak bercampur ngan kaum lain sangat. Then yg aku tahu, masa tu minda org melayu masih lagi tak kuat. Janji dapat makan cukup la. Tak ramai org melayu yg rajin nak amek tahu pasal Tanah Melayu. Buktinya, masa tu dia org tak bersatu nak pertahankan negara ni. Dapat kerja kerajaan pun jadilah. Tapi dia org tak fikir, yg perintah dia org masih lagi org putih! Bayangkan, org melayu, duduk tanah melayu, tempat dia tok nenek dia org lahir, tapi hasil bumi org putih ambik, bawak balik. Org putih lak bagi gaji kecik dan dia org tak boleh tentukan nasib mereka.

Korang tak percaya. Baca buku sejarah. Baca Malay Dilemma. Ko dah baca belum? Ni Hah bukunya...



Berita Hairan : Errrr tak...

En Vampire : Tu la korang. Harap belajar je tinggi2. Tapi bab-bab macam ni malas nak baca. Asik2 korang baca majalah gosip artis ape ade? Ok, aku sambung balik.

Org melayu tak kisah sgt pasal bisnis ni. Yg nelayan, petani keluarkan hasil. Cina beli harga murah-murah kemudian jual balik kat cina lain, melayu lain, kat orang putih. Jual mahal. Cina lagi untung. Melayu ape dapat? Tu esoknya pergi tangkap ikan balik.

Lagi satu aku menyampah. Aku jumpe ada sorang budak ni. Dier cakap... "Alah... secupak takkan jadi segantang". Hah, tu la orang melayu... Bodoh nak mampus... Memang la yg secupak tu takkan jadi segantang, sebabnya dia org malas. Malas nak kerja, malas nak fikir... Yg secupak tu bukan je boleh jadi segantang. Tapi boleh jadi berhektar2 padi lagi... Tapi kalau dah fikir pun malas. Nak berangan, nak bercita2 pun tanak. Macam mana nak maju... Tu dulu la... Sekarnag ni dah berubah... Cume gen-gen malas tu masih ada lagi...

Memang la korang tak boleh nafikan kehebatan org cina. Tamadun dia org dah bermula ribuan tahun dulu. Korang baru nak berniaga kat Melaka, dia org dah ada tembok besar China tu beribu tahun lamanya. Tak boleh lawan dia org punya sikap... Tapi, takkan kt negara sendiri, tanah air sendiri pun tak boleh lawan? Ni jaguh kampung pun bukan! Aku gigit jugak sorang2... Sib baik la korang ni org islam... Nanti aku ngap... mahu patah gigi aku.

Mjlh Pengantun : Abis En Vampire, ape yg En Vampire rasa mereka patut lakukan masa tu?

En Vampire : Kalaulah org melayu ni ubah sikap kan bagus. Dulu ok le... Takde internet, takde saluran komunikasi yg betul. So nasihat tu susah nak sampai. Sekarang ni dah kasik nasihat. Kat TV, paper, seminar itu ini... Masih lagi sama... "Kita kan orang melayu..." Lepas tu tak sedar diri. Kononnya... Hang Tuah dah kata... "Takkan Melayu hilang di dunia..." Asik2 cakap tu. Nak je aku tunjal kepala sorang-sorang... Tu hang tuah cakap biar la dier ckp. Dier mana tahu yg tahun 2000 ni Cina lagi kaya dari Melayu? Dier mana tahu yg tahun 2007 ni ramai remaja melayu jadi Mat Rempit, kaki Gam kaki Syabu? Sebab tu dier kata macam tu. Tapi kita nih?

Korang gi tanya sorang-sorang mat rempit, mat ganja semua tu. Ape sejarah UMNO.. Kenapa ditubuhkan... Dia orang tahu tak? Kalau tahu apsal jadi macam tu?

Kau tahu? Kau orang mana?

Rambutan : Saya??? Johor... Simpang Renggam...

En Vampire : Org Johor? Tahu tak pasal UMNO lahir kat Istana Johor?

Rambutan : Tak tahu....

En Vampire : Bangang... Tu la masalah korang ni. Belajar tinggi2. Ada degree. Ada master. Tapi bab macam ni tanak ambik tahu. Cuba la amek tahu... Tak kisah la korang org nak negeri mana pun. Bukan aku suruh masuk politik. Tapi just tahu kisah sejarah negara ni. Negara korang. Aku yg Vampire ni pun bangga duduk sini. Kalau korang tak tahu, takde cerita. Abis anak cucu korang nanti ape ceritanya? Nak biar je macam tu?

Bile cakap PM nak kasik org cina marah pulak. Tapi org melayu macam korang ni yg tak tahu sejarah macam mana? Ambik la tahu sesikit... Bukan suruh expert. Tapi cukup la sekadar nak sedarkan diri, nak sedarkan org lain. Pentingnya korang jaga perpaduan ummah orang melayu ni. Barulah boleh kata Takkan Melayu Hilang di Dunia...

Aku tak kisah ape pendapat korang. UMNO ke, PAS ke ape ke... Tapi korang kena bersatu dalam satu perkara. Dulu portugis, lepas tu belanda, lepas tu kampeni, lepas tu inggeris, jepun... Korang nak suruh ape lak lepas ni? Nak suruh Sultan Lee Kuan Chiew datang perintah sini? Ni yg aku pelik, Mahathir yg byk berjasa ada lagi yg kutuk... Muskil aku... Dier jugak la yg nasihat suruh orang melayu ni bersatu... Tapi korang taknak dengar...

Lantak korang la kalau tak setuju dalam satu perkara. Tapi kena la paham. Ape pun pendapat. Asalkan ianya bagus utk orang melayu... Bersatu la... Sayangkan negara ni. Bersatu dan jangan dengki2 ni. Kalau org melayu tak sayang org melayu saper lagi yg nak sayang korang? Nak suruh Tokey Genting dengan Tokey Maxis derma duit buat Masjid? Mampus dia org tak kasik!!!

Tahu Jus Soli? Aku tak ingat la camne ejanya, tapi lebih kurang macam tu la...'

Kosmok : Ehhh... Kejap En Vampire... rasanya En Vampire tak jawab lagi soalan saya...

En Vampire : Huh?

Kosmok : Kan saya tanya pasal sebelum perang....

En Vampire : Ohhh ye ke aku belum cete... Tu la semangat sangat aku cete pasal org melayu nih...

No comments:


Sila Klik

Pages