Web TVPas


Thursday, March 19, 2009

Agong diminta tidak melantik Najib

Harakahdaily
Thu | Mar 19, 09 | 11:52:42 am MYT

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Hrkh) - Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Zaid Ibrahim menggesa Yang DiPertuan Agong supaya tidak melantik Dato' Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri akan datang.

"Ini adalah masa yang amat sukar. Malaysia memerlukan seorang pemimpin yang akan menyatupadukan negara ini yang sedang berdepan dengan kesukaran. Berpecah kita lemah.

"Saya keberatan untuk menyatakannya tetapi untuk sebab-sebab yang telah saya katakan, saya terpaksa menyebut bahawa Najib pasti akan memecahbelahkan kita dan dalam berbuat demikian, akan menolak kita semakin hampir ke tepian," katanya yang dipetik daripada sebuah laman web.

Kata bekas ketua bahagian Umno itu, terdapat ahli-ahli parlimen parti itu yang berkelayakan untuk dilantik sebagai perdana menteri.

Sehubungan itu, demi negara, kata Zaid, beliau menggesa Seri Paduka Baginda supaya mengambil kira keperluan dalam pelantikan bagi jawatan tersebut serta kebimbangan rakyat.

"Tidak ada obligasi perlembagaan bagi Seri Paduka untuk melantik presiden Umno sebagai perdana menteri," katanya dalam ucapan di sebuah majlis semalam.- azm _

No comments:


Sila Klik

Pages