Web TVPas


Monday, March 16, 2009

Nizar rayu ke mahakamh persekutuan

KUALA LUMPUR: Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, hari ini memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi untuk merujukkan saman beliau terhadap Datuk Dr Zambry Abdul Kadir, kepada Mahkamah Persekutuan.

Peguam Amer Hamzah Arshad, memberitahu bahawa mereka juga memfailkan notis usul bagi penangguhan prosiding untuk merujukkan kes itu kepada Mahkamah Persekutuan, yang dijadual didengar Jumaat ini.

Notis rayuan itu difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini, manakala notis usul itu difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Rayuan di Putrajaya pagi ini, kata Amer Hamzah.

Pada 6 Mac, Hakim Lau Bee Lan, memutuskan terdapat isu berperlembagaan membabitkan tafsiran Perkara 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak dan pada 10 Mac menetapkan bahawa terdapat empat persoalan perlembagaan perlu ditentukan oleh Mahkamah Persekutuan.

Mohammad Nizar, 52, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, memfailkan semakan kehakiman pada 13 Februari, memohon pengisytiharan bahawa beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah dan injunksi untuk menghalang Dr Zambry daripada menjalankan tugas sebagai Menteri Besar. - Bernama

No comments:


Sila Klik

Pages