Web TVPas


Tuesday, March 24, 2009

Hakim tarik diri : satu lagi sinar cahaya

Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim, hakim paling muda di Perak, menarik diri dari dua kes yang melibatkan krisis politik Perak.

Ridwan memutuskan demikian selepas mengambil kira keputusan Mahkamah Persekutuan Putrajaya, kelmarin yang mengarahkan kes bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Ia juga ekoran dari keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengembalikan kes-kes yang difailkan oleh tiga bekas exco Pakatan Rakyat terhadap Speaker V. Sivakumar ke Mahkamah Tinggi Ipoh semula, yang menampakkan wujudnya kontroversi terhadap penghakimannya.

Hee Yit Foong, Osman Jailu and Jamaluddin Radzi, yng sekarang ini ahli bebas yang menyokong Barisan Nasional (BN), telah mencabar dakwaan Sivakumar yang mereka telah mengosongkan kerusi masing-masing.

Ridwan juga menarik diri dari saman Mentri Besar Perak kerajaan BN Datuk Zambry Abd Kadir bersama enam anggota exconya yang mencabar penggantungan 12 hingga 18 bulan oleh Sivakumar yang disifatkan menerima perlantikan "tanpa mengikut undang-undang".

Peguam Sivakumar Chan Kok Keong menyatakan Ridwan telah mengumumkan keputusannya selepas menemui wakil-wakil dari Sivakumar dan para peguam ADUN BN di dalam kamar hakim.

Sehubungan itu, kes berkenaan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi untuk sebutan kes dan Hakim Mahkamah Tinggi Ipoh, Datuk Wan Afrah Wan Ibrahim, memutuskan 2 April ini sebagai tarikh sebutan.

Ridwan sebelum ini membenarkan permohonan peguam BN untuk merujuk saman mereka ke Mahkamah Persekutuan sekalipun para peguam Sivakumar telah mengutarakan bahawa undang-undang tubuh Perak telah digunakan secara salah di dalam permohonan tersebut.

Keputusan mahkamah apex yang berkuatkuasa serta merta bermakna Ridwan telah tersilap di dalam membuat tafsiran undang-undang.

Keputusan yang membolehkan Ridwan mendengar kes-kes sebelum ini telah menimbulkan keraguan banyak pihak kerana status juniornya.

No comments:


Sila Klik

Pages